30.6.13

share resipi ~(-.-~)

halooooooooooooooooooo!! \( ̄O ̄) kehkehkeh. lama khonnnnn gua tak update blog. hmm. sini ahh nk cerita knpa dh lama tak update. MALAS. k. serious malas. masa tu ada ja. walaupun aku LI 2 bln 1 mggu tpi mmg aku sntiasa ada msa yg byk. tapi malas tu lagi dk berjaya menguasai so aku biaq ja la dia bermaharaja lela. hewww~

so ada la aku p kursus buat kek kat kolej komuniti kulim (ganti mak). nseb baik ahh aku ni ada jgak minat dlm baking kan. so nk ganti ni mmg tarak hal la. kita blajaq kn. apa susah. mmg xyah kata pa la. yg p kursus ni suma set2 macik2 ja. heheh. watlek dah. so aku ada blajaq 3 jenih kek. japanese slice cheese, ombak rindu & melty. tpi hri ni aku nk share resipi japanese slice cheese ja la sbb yg tu ja aku try buat hri tu.

what you need?

6 keping cheese
200 ml susu segar
250 gram butter
150 gram gula castor
4 biji telur gred A (boleh tmbh lgi 1 biji kuning telur utk lembutkan kek)
1 sudu butterscotch / esen vanilla
1 sudu lemon
250 gram tepung naik sendiri

semua bahan mesti suhu bilik. keluarkan awal2 dari peti.


*lemon tak beli lagi*
xtaw plak yg butterscotch tu elemen yg pntg dlm ni. so guna essen vanilla ja.
anda anda semua please guna butterscotch ok?

firstly buat tepung naik sendiri dulu.
300gram tepung gandum
4 sudu teh baking powder
secubit garam



lepas tu ayak. jgn mlas sgt. ayak la 3 kali.


dah setel bab tepung kita teruskan cara-cara nk buat kek ni.

1. masak cheese & susu guna kaedah double boiler. biar sejuk.


2. pukul butter & gula sampai gebu.
3. masukkan telur satu persatu sampai sebati.
4. masukkan esen vanilla / butterscotch & 1 sudu lemon. sebatikan.


5. masukkan tepung & susu berselang - seli.
6. kacau perlahan.

sapu keliling bekas dengan butter & tabur tepung so that nnti kek tak melekat dkat bekas

7. bakar guna kaedah double boiler. suhu 140°C selama 60 minit atau sehingga masak.


hari tu cikgu tu ajaq panaskan oven 30min sblm masukkan kek.
air panas utk double boiler tu plak lps dia mendidih tu trus letak dlm bekas & trus masuk oven.

anddddd tadaaaaa!


yg ni kek terbalik. dah siap! simple.

selamat mencuba. ;)

No comments:

Post a Comment